آخرالزمان محدوده زمانی خاصی ندارد

کوتاه و خواندنی ۹ “شهادت در مقابل چشم امام زمان”
شهریور ۳۱, ۱۳۹۳
“چله دعای عهد” تا عاشورای حسینی
مهر ۱, ۱۳۹۳

 استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه تمامی اتفاقات قبل از ظهور در روایات بیان شده است، گفت: باید توجه داشت که دوران آخرالزمان محدوده زمانی مشخصی ندارد و نمی توان محدوده خاصی برای آن قائل شد.

حجت الاسلام جواد جعفری در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان در ادامه بحث نشانه های ظهور و آخرالزمان دست ساز بشری، گفت: یک دسته از نشانه ها، وقایع و اتفاقاتی هستند که رخ می دهند. به طور مثال اقتصاد بیمار می شود و به ربا می افتد، گران فروشی می شود و غیره.

وی با بیان اینکه تمامی این اتفاقات در روایات به طور مفصل بیان شده است، خاطرنشان کرد: اینکه چه کسی قبل از ظهور قیام می کند؟، چه جنگی رخ می دهد؟ و از چه مسیری لشکرکشی ها صورت می گیرد؟ در روایات آمده اما باید توجه داشت که دوران آخرالزمان محدوده زمانی مشخصی ندارد و نمی توان محدوده خاصی برای آن قائل شد.

حجت الاسلام جعفری اظهارداشت: بنابراین درحال حاضر اگر مشابه حرکت ها و قیام هایی که در روایات گفته شده رخ داد. به این معنا نیست که نزدیک زمان آخر رسیده ایم. به طور مثال اگر در روایات است که در آخرالزمان به عراق حمله می شود، نمی توان گفت که اگر کسی در این محدوده جغرافیایی قیام کرد، آخرالزمان شده است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به مثالی در این زمینه، تصریح کرد: به طور مثال در روایات ائمه آمده که یکی از نشانه های ظهور انقراض سلسله بنی عباس است. این درحالی است که بنی عباس ۷۰۰ سال پیش منقرض شده است و هنوز ظهور رخ نداده است.

وی ادامه داد: البته این روایت به این معنا نیست که وقتی بنی عباس منقرض شد، ظهور اتفاق می افتد. بلکه نشان می دهد که معلوم نیست چند سال بعد از انقراض امام عصر(ع) ظهور می کنند که به این مساله در روایت اشاره نشده است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه این مساله که نشانه های آخرالزمان محدودیت زمانی ندارند، در تحلیل های کارشناسان نادیده گرفته می شود، افزود: در روایت دیگر آمده که قبل از قیام سفیانی، شخصی به نام شیثبانی ظهور می کند که مانند روایت قبلی است و زمان مشخصی برای فاصله این دو قیام ذکر نشده است.

این پژوهشگر مهدوی گفت: چه بسا بین قیام شیثبانی و سفیانی سالیان سال طول بکشد. همانطور که عده ای معتقد بودند صدام حسین همان شیثبانی است که هیچ کدام از اینها سند ثابت شده ای ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از روایات ظهور امام عصر(ع) زمان ندارد، خاطرنشان کرد: توجه به این نکته نیز ضروری است که مساله تطبیق بین روایات و اتفاقاتی که می افتد، نوعی از آسیب است. چراکه نمی شود گفت که اتفاقات حال حاضر به معنای نزدیکی ظهور و حکومت اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام جعفری اظهارداشت: اگر کسی در این زمینه ها بگوید که این واقعه برای دوران آخرالزمان است، درست است ولی اگر نتیجه گیری کند که ظهور نزدیک است، غلط بوده و ترویج اشاعه کذب است.

استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به علائم حتمی ظهور، تصریح کرد: فقط در مورد علائم حتمی ظهور است که زمان ظهور مشخص می شود. اینکه آغازش با شورش سفیانی در ماه رجب بوده و در ماه محرم همان سال که ۶ ماه بعد است، ظهور رخ می دهد.

وی با بیان اینکه با وقوع این علائم می توان گفت که شاهد آخرالزمان واقعی و شروع حکومت اهل بیت(ع) هستیم، گفت: بنابراین کسی نمی تواند دوران آخرالزمان را اثبات کند، اینکه درحال حاضر جریان داعش پرچم سیاه دارند و مسیر قیامشان مشابه قیام سفیانی است، نمی تواند نشانه ظهور باشد. چرا که اولا تطبیق در مورد نشانه ها درست نیست و دوما اینکه نمی توان گفت این جریان چقدر با ظهور فاصله دارد، همچنین ممکن است چنین اتفاقی صد سال دیگر اتفاق بیفتد.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه می گذارد

Notify of
avatar
wpDiscuz