نوکری دشمن افتخار ندارد
اسفند ۲۲, ۱۳۹۴
خطبه فدکیه و بازنمایی منشور امام‌ یاوری در جامعه منتظر
اسفند ۲۲, ۱۳۹۴

نزول[۱] عیسى)ع( و نماز گزاردن وى پشت سر امام مهدى)ع( در میان شیعه و سنّى، اجماعى است.[۲] روایات مربوط به این ماجرا به لحاظ مضمونى تعارض آشکارى ندارند و هرچند برخى از آنها به لحاظ سندى ضعیف اند، مى توان آنها را متواتر یا دست کم مستفیض دانست.

در پاره اى از این روایات به مضامین دیگرى مانند قتل دجّال و بقاى ایشان به مدّت چهل سال اشاره شده است که نمى توان هیچ یک را قطعى دانست.[۳]این عدم قطعیت در برخى مسائل مربوط به امام زمان(ع) نیز، مانند مدّت توقّف ایشان در دنیا پس از ظهور و جنگ ها و برخورد ایشان با پیروان دیگر ادیان، وجود دارد؛ امّا عدم قطعیت در برخى جزئیات، خدشه اى به اصل آنها وارد نمى سازد.

آنچه از احادیث وارد در این فصل به طور یقینى استفاده مى شود، این است که پس از ظهور امام زمان(ع)، عیسى(ع) از آسمان فرود مى آید و در نماز به امام مهدى(ع) اقتدا مى کند. از پاره اى روایات چنان برمى آید که امام(ع)، هدایت گروهى ازمردم جهان – که ظاهراً شامل کشورهاى غربى مى شود – و حکومت بر آنها را به عیسى(ع) مى سپارد تا نایب حکومتش در آن مناطق باشد.

تنها نکته اى که شاید باورش براى برخى از مردم دشوار باشد، نزول عیسى(ع) از آسمان است. به هر روى، این امر نیز همچون اصل صعود ایشان به آسمان، جزو معجزات الهى است. به گزارش قرآن کریم، خداوند امر را بر دشمنان ایشان مشتبه کرد و آنان نتوانستند بر ایشان چیره شوند و وى را به صلیب کشند و بکشند؛ بلکه خداوند او را به سوى خود برد. چنان که این موضوع معجزه است و هیچ مؤمنى در آن تردید نمى کند، در بازگشت ایشان هم جاى هیچ تردیدى نیست؛ زیرا قرآن کریم به ایمان مجدّد اهل کتاب به عیسى(ع) پیش از مرگش تصریح مى کند و مى فرماید:

“َإِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهیداً.[۴]و هیچ یک از اهل کتاب نیست، مگر آن که پیش از مرگش به او ایمان آورد و عیسى در روز قیامت به ایمانشان گواهى خواهد داد.”

این آیه نشان مى دهد که عیسى(ع) را بازگشتى دوباره است که در آن بازگشت، ایمان آوردن اهل کتاب اتّفاق مى افتد؛ وگر نه به گواهى تاریخ که تا کنون ایمان همه اهل کتاب به ایشان، محقّق نشده است. یهودیان که وضعشان روشن است. مسیحیان نیز با اعتقادات نادرستى که در باره ایشان دارند، ایمانشان به حضرت عیسى(ع) تا کنون ایمان درستى نبوده است. بنا بر این باید بازگشتى براى ایشان فرض شود که زمینه ایمان آنها را فراهم کند و این، همان چیزى است که براساس روایات پس از ظهور امام مهدى(ع) اتّفاق خواهد افتاد.

پی نوشت ها:

۱. به قلم پژوهشگر ارجمند، حجّه الاسلام والمسلمین هادى صادقى.

۲. چنان که در احادیث این فصل مشاهده مى‏شود، در کتاب‏هاى مهم شیعه و اهل سنّت، احادیثى در این موضوع آمده است. کتاب‏هاى مهم اهل سنت مانند: صحیح البخارى، صحیح مسلم، سنن الترمذى، مسند ابن حنبل، السنن الکبرى، سنن أبى داوود، تاریخ دمشق، کنز العمال، و … ، و کتاب هاى مهم شیعه مانند: کمال الدین، کشف الغمه، بحار الأنوار، الملاحم و الفتن، الغیبه طوسى، الأمالى صدوق، الاحتجاج، عیون أخبار الرضا(ع) و… .

۳. هر چند برخى علماى اهل سنّت، مانند شوکانى، برخى از اینها را مانند احادیث مربوط به دجّال، متواتر مى‏دانند (رک: عون المعبود : ص ۴۵۸) .

۴. نساء: آیه ۱۵۹ .

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه می گذارد

Notify of
avatar
wpDiscuz