نماز واکسینه منتظران مقابل گناه و فحشاء است

کارکردهای «خانه» در مهندسی انتظار و زمینه سازی ظهور!
اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
راه بار یافتن منتظران به مقام «منّا اهل البیت»
اسفند ۲۴, ۱۳۹۵

خبرگزاری شبستان: مدیر مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه این فریضه انسان را از فحشاء دور می کند، گفت: اولین اقدام امام زمان(عج) بعد از ظهور براساس آیه ۴۱ سوره مبارکه حج «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ ….» اقامه نماز است.

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، نماز یکی از اصول دین مبین اسلام است که اقامه صحیح و باتوجه آن، می تواند مانعی برای انجام فحشاء و منکر توسط آدمی شود، یکی از ویژگی های بارز دوران آخرالزمان و عصر غیبت براساس روایات، رواج فحشاء و منکرات در جهان است که ترویج و تبلیغ نماز صحیح می تواند، عاملی برای مبارزه با آن و در نهایت زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) باشد، بدین منظور برای بررسی ابعاد پیوند میان نماز و مهدویت گفت وگویی با حجت الاسلام علی اصغر آیتی، مدیر مرکز تخصصی نماز داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

نماز همواره با عبارت «أَقیمُوا الصَّلاهَ» بیان شده است

حجت الاسلام علی اصغر آیتی، مدیر مرکز تخصصی نماز در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که در روایات و آیات قرآن، همواره از اقامه نماز سخن به میان آمده است، میان خواندن و اقامه نماز چه تفاوت هایی وجود دارد، اظهار کرد: عبارتی که همواره پیرامون نماز مطرح شده است «أَقیمُوا الصَّلاهَ» بوده است، به معنای اقامه و به پا داشتن نماز اما برای نماز سه رویکرد را می توان در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: رویکرد اول خواندن نماز است که همان عمل بسیاری از مردم است، رویکرد دیگر، اقامه نماز است به این معنا که دیگر افراد را نیز به خواندن نماز ترغیب و دعوت کنیم و رویکرد سوم، برپا داشتن نماز است به این معنا که فرهنگ نماز را در جامعه نشر و ترویج دهیم.

آیتی اضافه کرد: اساس سفارش قرآن کریم درباره نماز به «اقامه» است؛ نه صرف خواندن آن، دلیل این اهتمام آن است که نماز خواندن حتی نمازگزار بودن غیر از اقامه نماز است، چرا که اولی با یک بار نماز خواندن و دومی با استمرار آن محقق می‏ شود؛ اما اقامه نماز و بر پا داشتن آن بسیار دشوار است.

فضایل و کارکردهای نماز برای مردم بیان شود

وی با اشاره به اینکه کامل ترین رویکرد در خصوص نماز، به پا داشتن آن است، تصریح کرد: برای برپا داشتن نماز باید ویژگی ها و فضایل آن را برای دیگران با توجه به سطح برداشت های آنان نقل کنیم و تنها نباید به ثواب ها و احکام آن بسنده کرد.

مدیر مرکز تخصصی نماز با اشاره به اینکه اقامه نماز انسان را از بسیاری از آسیب های اجتماعی دور می کند، تاکید کرد: در قرآن کریم بیان شده «اَقِمِ الصَّلوهَ اِنَّ الصَّلوهَ تَنهی‏ عَنِ الفَحشاءِ والمُنکَر» آمده است، به این معنا که نماز، انسان را از گناه و فحشا که در دوران کنونی رواج دارد، دور می کند و همچنین به این دلیل که نمازِ فردی که به فقرا توجهی ندارد یا با خانواده خود بدرفتاری می کند، پذیرفته و مقبول نیست، می توان گفت نماز بسیاری از رذایل اخلاقی را نیز دور می کند و باید این کارکردها و فضایل برای مردم بیان شود.

یادآوری نعمات خداوند،کارکرد نماز

وی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای نماز، یادآوری نعمات خداوند است، ابراز کرد: خداوند در آیه ۲۱ سوره مبارکه بقره می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای مردم، پروردگارتان را که شما و کسانی را که پیش از شما بودند آفریده، پرستش کنید، شاید پروا پیشه کنید» به همین جهت نوع نماز خواندن که شروع آن با تکبیر و بعد قرائت سوره مبارکه حمد و همچنین تکبیر گفتن بعد از هر کدام از این اجزا، در همین راستاست، همانطور که خداوند در سوره مبارکه الرحمن نیز نعمات خود را یادآوری می کند و بعد از ذکر هر کدام از آنها می فرماید: «فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» کدامیک را تکذیب می کنید، نعمات خداوند یادآوری شود.

آیتی با اشاره به اینکه آغاز و پایان قرآن با ذکری از نماز بوده است، تاکید کرد: خداوند در آیات سوره مبارکه بقره، از نماز سخن به میان آورده است و در انتها نیز در سوره مبارکه قریش، از پرستش خود سخن گفته است که یکی از نمودهای بیرونی این پرستش اقامه نماز است.

اقامه نماز؛ اولین گام امام زمان(عج) بعد از ظهور

مدیر مرکز تخصصی نماز در پاسخ به این سوال که منتظران ظهور در عصر غیبت امام زمان(عج) برای زمینه سازی ظهور از طریق نماز، آیا باید تنها به خواندن آن اکتفا کنند یا باید به اقامه و برپا داشتن آن بپردازند، گفت: منتظران ظهور باید خود را شبیه به منتَظَر کنند، اولین کاری که امام زمان(عج) بعد از ظهور انجام می دهند، براساس آیه ۴۱ سوره مبارکه حج «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَهُ الأُمور؛ِ همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست!» اقامه نماز است و براساس روایاتی که ذیل این آیه آمده است، ایشان بواسطه اقامه نماز عدل و داد را برقرار خواهند کرد.

مدیر مرکز تخصصی نماز با بیان اینکه منتظران ظهور نیز در عصر غیبت برای زمینه سازی ظهور باید به اقامه واقعی نماز بپردازند، تصریح کرد: امام صادق(ع) در بیان ویژگی های منتظران ظهور و یاران امام زمان(عج) فرموده اند: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ» که در این روایت سه ویژگی برای این افراد بیان شده است که اولی منتظر بودن است، انسان برای نماز خواندن انتظار می کشد تا به عبادت خداوند بپردازد، پس بنابراین نماز تمرینی برای انتظار است.

نماز، رفتار اصلی منتظران ظهور برای دستیابی به ویژگی های یاران

وی اضافه کرد: ویژگی دوم منتظران ظهور و یاران امام زمان(عج) براساس این روایت، برخورداری از ورع و تقواست که یکی از کارکردهای نماز دور کردن انسان از فحشاء و گناه است چنان که در آیات قرآن داریم: «اَقِمِ الصَّلوهَ اِنَّ الصَّلوهَ تَنهی‏ عَنِ الفَحشاءِ والمُنکَر» و ویژگی سوم برخورداری این افراد از مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ است که براساس روایت مطرح شده، نماز فردی که اهل گناه، آزار دیگران و یا فراموشی فقرا باشد، پذیرفته نیست و برای پذیرفته شدن، باید انسان دارای این محاسن اخلاقی شود، بنابراین نماز، عمل و رفتار اصلی منتظران ظهور برای دستیابی به این ویژگی ها باید باشد.

آیتی در پایان خاطرنشان کرد: این روایت سبک زندگی منتظران را شرح داده است، بنابراین، برای زمینه سازی ظهور، منتظران باید به ترویج و برپاداشتن فرهنگ نماز در جامعه بپردازند.

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه می گذارد

Notify of
avatar
wpDiscuz