شب هفتم: حضرت علی اکبر (علیه السلام)

شب ششم: علی اصغر
آبان ۸, ۱۳۹۳
شب هشتم: حضرت اباالفضل
آبان ۱۱, ۱۳۹۳
[layerslider id=”6″]


agha2بیانات مقام معظم رهبری در رابطه حرکت با اباعبد الله الحسین

 بحث درسهای عاشوراست که یک بحث زنده و جاودانه و همیشگی است و مخصوص زمان معیّنی نیست. درس عاشورا، درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام للَّه و درس محبّت و عشق است. یکی از درسهای عاشورا، همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابیعبداللَّه الحسین علیه‌السّلام انجام دادید. خود این، یکی از درسهای عاشورا بود. درباره‌ی عبرتهای عاشوراست که چند سال قبل از این، ما این مسأله را مطرح کردیم که عاشورا غیر از درسها، عبرتهایی هم دارد. بحث عبرتهای عاشورا مخصوص زمانی است که اسلام حاکمیت داشته باشد. حداقل این است که بگوییم عمده این بحث، مخصوص به این زمان است؛ یعنی زمان ما و کشور ما، که عبرت بگیریم.





متن سخنرانی

نظام اَحسن الهی و انتظار جامعه آرمانی

وقتی به نور علم تا این‌جا آمدید که خالق هستی خدای حکیم است و خدای حکیم هیچ گرایش و میلی را بی‌جواب نمی‌گذارد و نمی‌خواهد میل‌های ما سرکوب شود، و یکی از اساسی‌ترین میل‌های ما، اطمینان پیدا کردن به خودِ خداوند است، پس اگر ما چنین انتظاری را از خدا داشتیم که خودش، خودش را به ما بشناساند و گفتیم: (اَللّهُمَّ عَرّفْنی نَفْسَک)، این انتظارِ منطقی حتماً به فرج مخصوص به همین انتظار می‌رسد و لذا نور خودش را در قلب ما متجلی می‌کند. چون چنین میلی را داریم و خداوند هیچ میل منطقی و حقّی را لغو نمی‌گذارد، پس خودش، خودش را به ما می‌نمایاند. عمده آن است که به‌جای تکیه بر خود، به خدا تکیه کنیم، وگرنه گرفتار اَنانیّت شده‌ایم. به قول ملاصدرا«رحمه‌الله‌علیه»: طایفه معتزله که گفتند: «ما آنچه عقل‌مان بیابد می‌پذیریم و لذا وجود صراط و سؤال در قبر را نمی‌پذیریم و این حرف‌‌ها را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای ترساندن عوام گفته‌اند»، در واقع آن‌ها جایگاه عقل و محدودیت‌های آن را نشناختند و آنچه را که باید از خدا انتظار می‌داشتند از عقل خود انتظار داشتند و لذا از یافتن معارف بلندی محروم شدند.

البته ما عقل را در جای خودش و در حدّ خودش قبول داریم. عقل به ما می‌فهماند که خدای حکیمی در این عالم هست. خداوند ما را از طریق همین عقل توانا کرده است تا بفهمیم خدای حکیمی در این عالم هست و حکمت او اقتضا می‌کند مخلوق او، اَحسن باشد و لذا اَحسن‌بودن نظام عالَم، انتظاراتی را برای ما به همراه می‌آورد و حالا باید منتظر آن چیزهایی باشیم که لازمه نظام اَحسن است که از جمله آن‌ها، جامعه آرمانی است با آن خصوصیاتی که بحث آن گذشت. وقتی متوجه شدیم خالق نظام اَحسن در نظام اَحسن هیچ میلی را باطل نمی‌گذارد و پاسخ مناسبی به آن می‌دهد، مثلاً میل به آب را در شما قرار داده و لذا آب را خلق کرده است، میل شناخت خالق خود و جهان را در شما قرار داده و لذا عقل را به شما داده است تا جواب این میلِ شما را داده باشد، میل اُنس با خودش را داده است و لذا قلبی به شما داده که محل اُنس با خدا باشد و فرمود: «اَنَا جَلیسُ مَنْ ذَکَرَنِی» من همنشین کسی هستم که یاد من کند. میل داشتید راه و رسم ارتباط با او را بدانید، انبیاء را برای شما فرستاد. میل داشتید متذکر عمق و باطن دین شوید، امام و امامت را جهت این کار قرار داد، حالا هم که میل دارید جامعه ایده‌آلی داشته باشید تا پاک‌ترین انسان به کمک کامل‌ترین دین، تمام روابط انسانی را تنظیم کند، می‌فرماید این را هم در متن تاریخ شما گذارده‌ام، باید برنامه تحقق آن را پی‌ریزی کنید.

پس عرض بنده با توجه به مقدماتی که عرض شد به سه نکته منجر می‌شود:

الف: اگر از خدا انتظار داریم تا بیشتر خودش را به ما بنمایاند و بیشتر در قلب ما ظاهر شود، تا ایمان ما نسبت به حقایق عالم یقینی‌تر شود، چون این انتظار، انتظاری منطقی و مطابق نظام اَحسن است، خداوند زمینه تحقق آن را در عالم فراهم کرده است. با توجه به همین قاعده و امکان تحقق یقین به حقایق است که در دعاها از خداوند طلب یقین می‌کنید، در واقع از این طریق می‌گویید: ای خدایی که می‌توانی بیشتر برای ما جلوه کنی تا قلب و جان ما تو را راحت ببیند، بر ما جلوه کن. این را بدانید خدایی که هنوز خودش را خوب به ما نشان نداده است، چون ما از او ظهور بیشتر او را نخواسته‌ایم، در واقع با ما قهر است. اگر دیدید جامعه‌ای، خانواده‌ای و یا قلبی، هنوز به یقینِ لازم نرسیده است، معلوم می‌شود خدا با او نجوا ندارد، چون او با خدای خودش درست حرف نزده و از او انتظار یقین نداشته است. آری؛ ما خدایی را می‌شناسیم که می‌توانیم از او تقاضا کنیم؛ خدایا! بیشتر خودت را در آثار و آیاتت به ما نشان بده تا ما بتوانیم بیشتر تو را ببینیم.

عقل برای آن است که متوجه خدا و الطاف بی‌کران او شویم. امّا عقل به ما می‌گوید وقتی فهمیدی که خدا هست، تازه اول کار است، از حالا باید انتظارات خود را با او در میان بگذاری و بهره‌ها بگیری، آری؛

تا به دریا، سِیر اسب و زین بُوَد بعد از آنَش مرکب چوبین بُوَد

یعنی تا لب دریا باید با اسب رفت، امّا برای ادامه راه، کشتی می‌خواهد، اسب که نمی‌تواند تا آخر برود، ادامه راه، باید در دریا باشد نه در خاک، و کشتی می‌خواهد نه اسب. شما بعد از مدتی از عقل می‌پرسید تو گفتی راه دیگری هست که به جای استدلال به وجود خدا، خود خداوند برای من ظاهر شود، تا کی او پشت پرده باشد و من فقط بگویم او هست، باید ببینم که او هست، تا نسبت به حقایق یقین پیدا کنم. پس همان‌طور که عرض کردم ما بر اساس پیشینه اعتقادی‌مان، منطقی است که از خدا انتظار داشته باشیم ما را در مرحله یقین جلو ببرد.

ب: دومین نکته‌ای که پیشینه اعتقادی ما به ما می‌دهد، این است که: اگر به وضع امروز جهان – از جهت عدالت و اخلاق و معنویت- معترضیم، چون از خالق حکیمِ نظام اَحسن، بیش از وضع موجودی که فعلاً در جهان حاکم است، انتظار داریم و از طریق این انتظارِ منطقی، طالب عدالت و اخلاق و معنویتِ آرمانی خود هستیم، چون اگر متوجه شدیم که خداوند، علیم و حکیم و قادرِ مطلق است و چنین خدایی، نظام اَحسن را خلق می‌کند و اگر نظام اَحسن نظامی است که در آن اخلاق، عدالت و معنویت به عالی‌ترین شکل محقق می‌شود، پس ما منتظریم که خدای نظام اَحسن چیزی غیر از این که هست، به ما لطف کند. پس نمی‌توانیم آن‌چه فعلاً در جهان موجود است را بپذیریم. هرکس در این جهان به غیر از عدالت تامّه و به غیر از انسانیت تامّه و صفای تامّه و اخلاق تامّه به چیز دیگری دل‌بسته است، به خدای نظام اَحسن، کافر است.

این متن بخشی از سخنرانی جناب استاد طاهرزاده می باشد برای دریافت فایل کامل متنی این بحث می توایند بر روی اینجا کلیک نمایید.

مسابقه شبانه

سوالات مسابقه شبانه

عدد پاسخ صحیح را به سامانه پیام کوتاه بنیاد به شماره ۳۰۰۰۷۶۵۳۱۳ ارسال نمایید

یکی از نتایج معترض بودن به وضعیت موجود کدام یک از موارد زیر است؟

  • ۱- نزدیک بودن ظهور
  • ۲- دور دانستن ظهور
  • ۳- تمنای ظهور را نداشتن
  • ۴- هیچ کدام

در روایت کدام کشور را مقدمه ساز ظهور دانستند؟

  • ۱- عراق
  • ۲- سوریه
  • ۳- شام
  • ۴- ایران




  • السَّلامُ عَلَی یَعسُوبِ الدّینِ
  • سلام بر پیشوای دین


زمانى که قائم آل محمد ظهور کند، ما بین رکن و مقام مى‏ایستد و پنج ندا مى‏دهد:
الا یا اهل العالم انا الامام القائم ; آگاه باشید اى جهانیان که منم امام قائم

الا یا اهل العالم انا الصمصام المنتقم; آگاه باشید اى اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده‏
الا یا اهل العالم ان جدى الحسین قتلوه عطشانا; بیدار باشید اى اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند
الا یا اهل العالم ان جدى الحسین طرحوه عریانا; بیدار باشید اى اهل عالم که جد من حسین را عریان روى خاک افکندند
الا یا اهل العالم ان جدى الحسین سحقوه عدوانا; آگاه باشید اى جهانیان که جد من حسین را از روى کینه توزى پایمال کردند
امام زمان (عج) ابتدا خود را چنین به جهانیان معرفى مى‏کند: که قائم و شمشیر انتقام منم; قیام نمودم تا انتقام خون جدم حسین علیه السلام – که او را تشنه لب شهید کرده، بدن مطهرش را عریان روى خاک افکندند و پایمال کردند – بگیرم.
آرى اولین کلام حضرت مهدى (عج)، یاد امام حسین علیه السلام است که همواره یاد او، در دل هر انسان آزاد مرد و طالب حقى زنده است و این مصیبت عظمى، جز با ظهور فرزندش تسلى نمى‏یابد.





پاسخ به شبهات ماه محرم

این والپیپر تداعی گر روز عاشورا و لحظات بعد از شهادت امام حسین (ع) می باشد و ذوالجناح را با بدنی خون آلود و تیر خورده به تصویر می کشد. در این والپیپر شاهد حرکت ابرها و همچنین جمله “کل یوم عاشورا” خواهید بود.



حضرت علی اکبر (علیه السلام)

بیا مهدی جان می خواهم برایت از عاشقانه ترین صحنه های کرب و بلا بنویسم … که عشق را در برابر چشمان عاشق دلداده شرحه شرحه می کند و او پدر را می خواند برای مدد. کاش چشمان دنیا نمی دید روزی را که پدری برای رسیدن به فرزند زخم خورده اش به زمین بخورد. کاش زمان در کرب و بلا ساکن می شد تا به ظهر عاشورا نمی رسید که حسین داغ پسرش را ببیند. جانم به قربانت مهدی جان بیا بیا می خواهم علی اکبرت باشم.

کیست مرا یاری کند …

دانلود یک نواهنگ کجاست یاری کننده ای که مرا یاری کند؟؟

کاری از موسسه فرهنگی ریحانته الحسین(ع)

با کیفیت مناسب برای استفاده در مراسمات و هیأت های مذهبی



تصاویر با کیفیت محرم

مجموعه ای عکس های با کیفیت بالا از حرم امام حسین (علیه السلام) و کربلا معلی و عزاداری ها و …

شامل پوستر، عزاداری، تایپوگرافی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *